Útvonal leírása
Túrakód: TK-2024_95
Túranév: Szent-S-kör TK-2024_95_Ópusztaszeri-erdő
Szilárd burkolat: 57 %
Nehézség:
Táv: 94.9 km
Szintidő: 07:02
Telj. idő: 09:30
Feltöltve: 2023.11.15.
Frissítve: 2024.02.02.
Bejárva:   2023.11.15.

Teljesítésigazolás választható módjai: 


ÁTTEKINTŐ NÉZET


Teljesítménytúránk 12 résztávból áll. Teljesítése 13 ellenőrzőpont-igazolást igényel. 
rajt és a cél ugyanott található: Rajt-Cél (Dózsa-ház) / 001QR / N46 39.154 E20 15.191. 
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.
(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt. Amennyiben papír alapú térképen szeretnél navigálni, ehhez is kínálunk információkat!)
A túra egy szezonon keresztül, 2025 tavaszáig lesz QR-kód táblákkal kiépítve! 
(Ezt követően, más teljesítésigazolási módot kell választani.)


1. résztáv: /Rajt-Cél  (Dózsa-ház)  - Talapzat (76+35 tkm)/ 
A Rajt-Cél QR-kód beolvasása után, kellő körültekintést követően keljünk át az egykori 451-es főút városi szakaszán, hogy a Széchenyi liget mentén futó kerékpárúton jobbra fordulva (ÉNY), Csongrád irányába tudjunk haladni. A kerékpárutat követve két körforgalommal találkozunk, majd felhajtunk a Tisza töltésére a 71,1-es tkm-nél. Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladunk a 73,1-es tkm-ig, a 451-es út kereszteződéséig, ahol balra (NY) fordulunk. 
Közben már el is haladtunk a Szentesi Szivattyútelep mellett, melyet egy korábbi projektünkben videón feldolgoztunk (2:25 – 4:35-ig).
A főútra történő balra felhajtásnál legyünk nagyon óvatosak, ugyanis a nagy forgalmú út kanyarulata miatt nem látjuk kellőképpen a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!
Sajnos egy rövid szakaszon (380 m) a közúton kell haladnunk, azonban elérvén a menetirány szerinti bal oldalon lévő (korláttal elválasztott) szervízutat/járdát, keljünk át a főúton, hogy végre biztonságban érezhessük magunkat. (A közlekedés szabályai szerint egyébként nyugodtan haladhatnánk az úttesten is tovább.)
A hídon átgurulva, a mindkét irányban aszfaltozott töltést a 78,5-es tkm-szelvényben érjük el.  Balra (D-DK), forduljunk. A töltésen haladva, 76,3 tkm-szelvényben lévő, mentett oldali rámpánál érjük el a lejáró mellett található oszlopon telepített, 090QR ellenőrzőpont tábláját. 
(090QR koordinátái: N46 40.312 E20 12.988)

2. résztáv: /Talapzat (76+35 tkm)  - Feszület (1882), Ecetgyár
Visszatérve  töltéskoronára a „nagykanyarban” folytassuk az utat a folyásiránynak megfelelően. A Kilencesi gátőrháznál hagyjuk el a gátat az épület felé vezető murvás lejárón (72,79 tkm). Elhaladva a telek mellett, a földút mentén forduljunk jobbra (ÉK) a csatorna (Felső-csatorna) túlsó, DNY-i oldalára. A nyomvonalat figyelve balra (DNY) kell majd fordulnunk, egy egykoron aszfaltozott útra. Erről az első lehetőségnél szintén balra (DK) kell továbbhaladni, immár földúton. A következő lehetőségnél váltunk irányt az elágazásban, de most jobbra (DNY). Közben elhaladunk egy hígtrágyatároló mellett is, melyet időnként a szagáról is könnyen fel lehet ismerni. Innen egyenesen haladunk az Ecetgyár területének közelébe, az öntözőcsatorna mentén(Ezen a szakaszon sáros időben érdemes a csatorna másik oldalát igénybe venni: itt gyepes, könnyebben gurulható felületet találunk.)
Az aszfaltcsík elérésekor balra (K-DK) kell tartani. Itt a kereszteződés környékén még láthatjuk a gyár földbe süllyesztett betonsilóit.
Ezen az úton 130 m-t kell csak haladnunk, hogy elérjük a jobbunkon elhelyezkedő, 1882-ben felállított feszületet, melynek a jobb (NY) oldalán található vadgyümölcsfán van a keresett 091QR ellenőrzőpont táblája.
(091QR koordinátái: N46 38.341 E20 08.296)

3. résztáv: /Feszület (1882), Ecetgyár - Feszület, Csanytelek (1)
Nyeregbe pattanva, a létesítményt kiszolgáló épületek között haladva, kissé vissza tudunk lépni a múltba. Még a gyárépület elérése előtt találunk itt a raktározásra használt építményt, sorlakásokatiskolaépületet (pincével, padlással), kiapadt ártézi kutat. 
Szeretek elidőzni itt néha egy kicsit, hol ide, hol oda be-benézve. Sajnos itt is érzékelem a felhagyott épületek pusztulását.
No de haladjunk tovább!
A nagykéményes gyárépület elhagyását követően ismét földút kerül a kerekek alá. Fordítsunk nagyobb figyelmet a kijelzőnkre, a track figyelemmel kísérésére!
Rövidesen átkelünk egy laposabb, nádasabb területen, valamint a Vidra-éri főcsatornán. 
Elérve az erdő szélét járatlanabb szakasz következik. (Kezeld türelemmel, éld meg a szépségét!) Átérve az erdőszélen jobbról egy egykori töltés húzódik, mely érdekes élményt nyújt. Az elért kereszteződésnél megtörik a nyomvonal. A töltéstől távolodva hegyesszögben balra (K) kell haladnunk. (Ezen útelágazás környékén érdemes kitekinteni a töltés túlsó oldalára is, gyakran csacsi-ménes tanyázik ott.)
Bő háromszáz méter után ismét irányt váltunk. Most jobbra (DK) térünk ki az elágazásnál. Ezen a kissé járatlanabb, füves úton kanyarok és ívek mentén jutunk el Csanytelek külső házaihoz. Itt a Nagy-gyep tanya elnevezésű utca vezeti a túrázót, murvás úton. Beljebb, a kereszteződésben balra forduljunk (DK) az Ady Endre utcába, aszfaltra váltva.
A Tiszai útba történő betorkollásnál, szemben a feszület melletti villanypóznán található a résztávot lezáró 092QR ellenőrzőpont.
(092QR koordinátái: N46 35.612 E20 07.638)

4. résztáv: /Feszület, Csanytelek (1)  - Baks (D)
Csekkolást követően a település szélén kell lekanyarodni a Tiszai útról jobbra (DNY), a földútra. Kövessük a földutat és a nyomvonalat a csanyteleki öntöző főcsatorna keresztezésén túl is. A csatornát elhagyva ismét járatlanabb szakasz következik fás részen és a legelőn át.
Dong-éri főcsatorna keskeny hídja előtt már találkozunk néhány házzal is, de a túlsó oldalon kerülünk Baks-Máriatelep belterületére. Ezen a településrészen ártézi kútnál kínálkozik lehetőség frissítésre. (A nyomvonal bevisz a járda mellett, egy sarki háznál található kúthoz, de ha kint haladsz tovább az úton, az nem számít pályaelhagyásnak. Amennyiben boltot, vagy presszót tervezünk meglátogatni, azt inkább ne itt tegyük, hanem a település távolabbi részén, de ott sem érdemes magára hagyni drótszamarunkat!)
Máriatelepről kigurulva laposabb, gyepes, nádas részt követően Baks következik, melyen a Fő u. vezet át. A nyomvonal is itt fut. (A központi részen -azok számára, akik nem csak a kilométereket „falják”, hanem a látványosságokra is szeretnek időt szánni- ajánljuk a Tűzoltósági Régiségi Ház megtekintését. Csak bejelentkezést követően lehet bejutni, de a kirakatüvegen bekukucskálva is érdemes betekinteni.) Mielőtt elérnénk a települést a „világgal összekötő” kereszteződést, a balunkon elhelyezkedő parkosított terület ÉK-i szélén, az átkötő út Ny-i oldalán találjuk a résztávot lezáró  093QR ellenőrzőpontot. A területet könnyen felismerhetjük a közepén álló magas oszlopról, melyen ismert világvárosok távolságát és elhelyezkedésük irányát tüntették fel.
(093QR koordinátái: N46 32.426 E20 06.095)

5. résztáv: /Baks (D)  - Levelény (1)
Pontigazolást követően vissza kell térni a Fő utcára, majd az elsőbbség megadása után egyenesen áthajtani a kereszteződésen. A település szélén, a temető sarkánál kell kitérni balra (D-DK) a Levelényi útra, továbbra is aszfalton haladva. Az utat követve érjük el a 094QR ellenőrzőpontot egy nagy nyárfán, közvetlenül a kék sávjelzés érintése, valamint egy csatorna keresztezése és az útkanyarulat kezdete előtt.
(094QR koordinátái: N46 30.618 E20 07.953)

6. résztáv: /Levelény (1)  - Ó. N. T. Emlékpark
Továbbindulva egyszerűvé válik a navigáció. A kék sávjelzést kell követnünk, gyakorlatilag irányváltás nélkül. Eleinte földön, később murván, majd aszfalton. Az Ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékpark épületeit nem tudjuk nem észrevenni. Az ellenőrzőpont (095QR) a főbejárat közelében, de az általunk használt út jobb oldalán (ÉNY) található egy akácfán, az Atilla szobortól kissé NY-ra.
(A park meglátogatása esetén célszerű az időmérés megszakításával élni! Kerékpár elhelyezésére a pénztárak melletti tárolóban, vagy a hátsó bejáratnál van lehetőség. Ez utóbbi esetben a biztonsági szolgálat szolgálati helye mellett, a kerítésen belül van a bringa. Ezt a kaput, visszább gurulva találjuk meg.)
(095QR koordinátái: N46 29.305 E20 05.592)

7. résztáv: /Ó. N. T. Emlékpark  - Pusztaszeri-erdő (1)
Kódigazolást követően egyenesen haladjunk tovább a 4519-es út kereszteződéséig. Itt jobbra (ÉNY) a kerékpárútra fordulva jutunk be Ópusztaszer  házai közé. A kerékpárutat követve menjünk a körforgalomig, de közben legyünk figyelemmel arra, hogy egyszer kereszteznünk is kell a főutat, valamint egy rövid szakaszon közúttá szélesedik a kerékpárút!
Elérve a „körforgást”, de oda nem felhajtva, balra folytassuk az utat, továbbra is kerékpárúton az 5411-es úttal párhuzamosan. Itt balról láthatjuk a hunok becsapódott nyílvesszőit is. 
A kerékpárutat balra fogjuk elhagyni (D-DK) az erdő felé, a piros sávjelzés elérését követően, a 24-es km-szelvényben, követve a jelzés útmutatásait. Ezzel a fordulóval meg is kezdjük a homokos küzdelmeket! 
A keresett 096QR ellenőrzőpontot kicsivel (100 m) a bekanyarodást követően érjük el jobbról, egy fiatal akácfán.
(096QR koordinátái: N46 29.519 E20 02.482)

8. résztáv: /Pusztaszeri-erdő (1)  - Pusztaszeri-erdő (AK)
Csekkolást követően megkezdjük a túra egyik legszebb résztávját. A talaj homokos. Hol némileg fűvel borított, hol natúr, mely a tőle várható „szigorral” fogadja a kerékpáros turistát aszályos időben.
A következő ellenőrzőpontig (097QR) csak a nyomvonal feszes figyelemmel kísérése tud átnavigálni az erdő sűrűjében! Ezt némileg segítik a festett turistajelzések, de ezek váltakoznak menet közben (piros sávjelzés, kék +, kék sávjelzés). Végül a pontot az Alföldi Kéktúta (AK), Pusztaszeri-erdő elnevezésű oszlopán fogjuk megtalálni egy kereszteződésben.
(097QR koordinátái: N46 28.083 E20 05.182)

9. résztáv: /Pusztaszeri-erdő (AK)  - Ányási-kanyar (2)
Továbbhaladva, leválunk a „kékről” és keresztezzük a 4519-es főutat. Ez körültekintést igényel!
Az út túlsó oldalán vár ránk még némi „homokozás(2 km), mely a lejtő eléréséig tart. Ez egy érdekes talajváltás. Legurulsz a lejtőn és szinte egy vonal mentén kerül feketeföld a kerekek alá.
(Pályafelmérések alkalmával, egy csapadékosabb idő után jártam a területen. Mivel tudtam mire számítsak, csak az Emlékparktól idáig terveztem a nyomvonal rögzítését. Aszfalton érkeztem az útvonal kiindulási pontjára, az út mentén sárral borított területek mellett. A Pusztaszeri-erdőben jól gurulható, keményre taposott nedves homok várt, harsogó zöld fűvel a még kopasz akácosokban, kellemesen besütő tavaszi nappal. Hatalmas élmény volt! Végül elértem ide, a lejtő aljára. Gondoltam, megyek egy kicsit a földön is, hogy átfedésben legyenek a felmérések nyomvonalai. De nem tudtam 10 m-t sem. Egyből beragadtam.)
Bocsánat, egy kissé elkalandoztam.
A lejtő aljától a kijelzőn látható nyomvonalnak ismét nagyobb figyelmet kell szentelni.
Erről az útról az elért „T” elágazásban kell letérni, jobbra (DK). Kb. 1 km-rel odébb, az első lehetőségnél balra (ÉNy) haladjunk! Ez az út már egyenesen vezeti fel a túrázót a Tisza töltésére, az Ányási-kanyarba. Ám a szakasz második részén, a töltés közelében szürkemarhákat szoktak legeltetni, így esetenként villanypásztor-kapun is át kell kelni. A rámpa felső részén, a villanypóznán található a 098QR tábla.
(098QR koordinátái: N46 29.842 E20 10.385)

10. résztáv: /Ányási-kanyar (2)  - Mindszent külső (AK)
Továbbindulva lehetőség kínálkozik kiegészítő nyomvonal bejárására. Ebben az esetben célszerű megszakítani az időmérést (manuális időmérés-megszakítás lehetőségének használatával).
Ez a kanyar az Alsó-Tisza egyik leglátványosabb kanyarulata.
Az opcionális kiegészítő track az alábbi linkeken tölthető le:
.gpx formátum: https://www.szenteskor.hu/turaanyagok/TK-2024_opc01.gpx
.gdb formátum: https://www.szenteskor.hu/turaanyagok/TK-2024_opc01.gdb
A nyomvonal ártéri szakasza a meder partjára vezet le egy 1879 előtt épült töltés maradványán keresztül. Lent a kanyar azon oldalára kerülünk, ahonnan jól belátható mindkét ága. Szemben, kissé jobbra terül el az Ányási-kanyar homokpadja, melyen két „kultúra” osztozik. Az alsó részét naturalista közösség használja, míg a felső szakaszon „textiles” strandolás zajlik.
A nyomvonal mentett oldali szakasza a legelőre, egy bővizű ártézi-kúthoz vezet. (Ha a „szürkék” ezen a részen legelnek, kérődzenek, isznak, nem javasoljuk a villanypásztorral elkerített részen belülre kerülést!)
Ismét nyeregben (51 tkm): a töltésen már szilárd burkolat van a kerekek alatt. Kettő betonsáv közül választhatunk. A navigáció nem igényel figyelmet: a töltésen haladunk. Mire elérjük a 099QR ellenőrzőpontot – általam nagyon kedvelt – nagy ívű szakaszokon gurulunk, többször az élővízre is rálátva. A Levelényi fővíz-kivételnél szemben láthatjuk a mindszenti tiszai strandot is.
A 4522-es út rámpájának elérése előtt a kék sávjelzés is „alánk” kerül (54,7 tkm).
A pont a feljáró gátőrház felőli oldalán található az AK Mindszent-külső elnevezésű tájékoztatótábla oszlopán.
(099QR koordinátái: N46 32.153 E20 09.341)

11. résztáv: /Mindszent külső (AK)  - Talapzat (76+35 tkm)
Továbbindulva a 090QR ellenőrzőponthoz, szabadjára engedhetjük a navigáció által lekötött figyelmünket. Csupán a töltésen kell haladnunk a már ismert „talapzatos” kanyarig, szilárdburkolaton (közben azért kb. négy kilométert kissé „zakatolós”, betonlapokból épített szakaszon haladva).
(090QR koordinátái: N46 40.312 E20 12.988)

12. résztáv: /Talapzat (76+35 tkm)  - Rajt-Cél (Dózsa-ház)
Innen már a túra elején megismert útvonalon kell visszatérni a kiindulási ponthoz, mely Cél ellenőrzőpontja a túrának.
(001QR koordinátái: N46 39.154 E20 15.191)
Ellenőrzőpont igazolás megérkezést követően is szükséges!

Jó túrázást, eredményes teljesítést!

Feldolgozták: Grecsó Erzsébet, Hernyik András 

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF
Útleírás: WordPDF




Versenykiírás vándorserleg elnyerésére!
Kiírás: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorderlegkiiras.pdf
Demókép: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorserlegkepdemo.jpg


ÁTTEKINTŐ NÉZET
1. résztáv:
 
Rajt-Cél  (Dózsa-ház)  - Talapzat (76+35 tkm) 
Táv: 8,7 / 8,7 km 
Ellenőrzőpont: 090QR / N46 40.312 E20 12.988
(A töltés mentett oldalán, a 76+35 tkm szelvényben (nagy kanyarban), a talapzaton)

2. résztáv: Talapzat (76+35 tkm)  - Feszület (1882), Ecetgyár 
Táv: 10,4 / 19,1 km 
Ellenőrzőpont: 091QR / N46 38.341 E20 08.296
(Az Ecetgyári út jobb oldalán (D-DNY), az akácosban, a feszület jobb oldalán (NY-ÉNY) lévő fán)

3. résztáv: Feszület (1882), Ecetgyár - Feszület, Csanytelek (1) 
Táv: 7,5 / 26,6 km 
Ellenőrzőpont: 092QR / N46 35.612 E20 07.638
(Az Ady Endre u. Tiszai útba torkolásánál, szemben a feszület jobb (NY) oldalán lévő fa villanypóznán)

4. résztáv: Feszület, Csanytelek (1)  - Baks (D) 
Táv: 6,7 / 33,3 km 
Ellenőrzőpont: 093QR N46 32.426 E20 06.095
(Baks D-i szegletében, a 4519-es, 4522-es és a 45127-es utak kereszteződésében, a park ÉK szélén lévő akácfa É-i oldalán)

5. résztáv: Baks (D)  - Levelény (1) 
Táv: 4,7 / 38 km 
Ellenőrzőpont: 094QR N46 30.618 E20 07.953
(Az útkanyarulat és az Alföldi Kék kiágazása előtt az út jobb oldalán (DNY), egy öreg nyárfa É-i oldalán)

6. résztáv: Levelény (1)  - Ó. N. T. Emlékpark 
Táv: 3,9 / 41,9 km 
Ellenőrzőpont: 095QR N46 29.305 E20 05.592
(A park bejáratának körzetében az út jobb oldalán (ÉNY) az akácfa É-ÉK-i oldalán)

7. résztáv: Ó. N. T. Emlékpark  - Pusztaszeri-erdő (1) 
Táv: 5 / 46,9 km 
Ellenőrzőpont: 096QR N46 29.519 E20 02.482
(A földút jobb oldalán (DNY), az erdő egyik fájának É-i oldalán)

8. résztáv: Pusztaszeri-erdő (1)  - Pusztaszeri-erdő (AK) 
Táv: 5,3 / 52,2 km 
Ellenőrzőpont: 097QR N46 28.083 E20 05.182
(Az út betorkolásánál balról, É-i szeglet, az Alföldi Kéktúra oszlopának NY-i oldalán)

9. résztáv: Pusztaszeri-erdő (AK)  - Ányási-kanyar (2) 
Táv: 8,4 / 60,6 km 
Ellenőrzőpont: 098QR N46 29.842 E20 10.385
(A rámpa jobb oldalán (DK), a töltéskoronán lévő fa villanypózna felénk néző (DNY) oldalán)

10. résztáv: Ányási-kanyar (2)  - Mindszent külső (AK) 
Táv: 5,4 / 66 km 
Ellenőrzőpont: 099QR N46 32.153 E20 09.341
(A töltéskoronán, a rámpától ÉK-re, az Alföldi Kéktúra oszlopának D-i oldalán)

11. résztáv: Mindszent külső (AK)  - Talapzat (76+35 tkm) 
Táv: 20,2 / 86,2 km 
Ellenőrzőpont: 090QR N46 40.312 E20 12.988
(A töltés mentett oldalán, a 76+35 tkm szelvényben (nagy kanyarban), a talapzaton)

12. résztáv: Talapzat (76+35 tkm)  - Rajt-Cél (Dózsa-ház) 
Táv: 8,7 / 94,9 km 
Ellenőrzőpont: 001QR N46 39.154 E20 15.191
(A Dózsa-ház D-i falának, K-i sarkán)

Lenne egy kérésünk feléd! Tiszteld meg munkánkat és befektetett erőforrásainkat azzal, hogy a Szent-S-kör rendszerében látható módon teljesíted túráinkat, használod nyomvonalainkat, túraleírásainkat! Köszönjük.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:
Médiapartnerek:
Honlap működtetők: