Útvonal leírása
Erre a túrára jelenleg nem lehet nevezni.
Túrakód: TK_Masz-i
Frissítve: 2023.09.19.
Bejárva:   2023.03.30.

ÁTTEKINTŐ NÉZET

Teljesítménytúránk 14 résztávból áll. Teljesítése 15 ellenőrzőpont-igazolást igényel.
rajt és a cél ugyanott, de más QR-kóddal található: Rajt (rendezvény) / 501QR /, Cél (rendezvény)
502QR N46 39.162 E20 15.197.
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.

(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt.)
Amennyiben inkább kirándulnál, túráznál a nyomvonalon, az ITT elérhető leírást, túrát javasoljuk!

1. résztáv: /Rajt-Cél (Dózsa-ház) - Körtefa / Sziget/
A rajt QR-kód beolvasását követően észak felé, a boltíves hídtól távolodóan induljunk: a Kurca partján. Elérve az Ifjúsági Ház hídját, már a Janó György sétányon haladunk, a Pusztai László sporttelep kerítésének sarkáig. Itt balra (NY) fordulva a Hegedűs László utcába, mely a főutat követően, de irányváltás nélkül a Dr. Váradi Lipót Árpád utcában folytatódik. Ez az utca ki is vezeti a túrázót a lakott területről. A lakóépületeket elhagyva rövidesen át kell kelnünk a 451-es főúton. Mindkét átkelésre fordítsunk jelentős figyelmet, de itt a közlekedés nagyobb sebessége miatt jelentősebbet!
Az út túlsó oldalán már a vadon vár ránk. Alattunk földút, mellettünk mezőgazdasági területek, tanyák, családi gazdaságok. Egyenesen haladva, 2,1 km után érünk ismét aszfaltútra. Itt jobbra (É) fordulva, kissé távolabb (340 m), baloldalon (ÉÉNY), egy körtefán vár ránk első terepi ellenőrzőpontunk (512QR), a tanyatelek mellett.
(Ez a pont a túra vége felé is része a pályának, de akkor kevésbé szembetűnő az elhelyezkedése. Emlékezzünk rá!)

2. résztáv: /Körtefa / Sziget - Tisza ártér-3 / Sziget/
Pontbeolvasást követően az aszfaltcsík felvezeti a túrázót az árvízvédelmi töltés tetejére, melyről az ártéri oldalon kel lemennünk. (Itt ismét látunk a kijelzőnkön a töltéskoronán futó nyomvonalat, melyet most ne vegyünk figyelembe!) A belső oldalon javított talajút van, de rögtön az első lehetőségnél – szinte a lejtő alján – jobbra kell kitérnünk (ÉK), földútra, a „kék halacska” turistajelzésre. Ez több ellenőrzőponton keresztül lesz „vezérfonalunk”, itt-ott kisebb letérésekkel. A bal oldalunkon elhelyezkedő (részben) művelt területet elhagyva, a fák közé érve következik e rövid résztáv igazolása (508QR), mely balunkon, egy kőrisfán található.

3. résztáv: /Tisza ártér-3 / Sziget - Tisza ártér-2 / Bogaras/
A következő QR-kód tábláig (507QR) nem lesz sok gondunk a navigációval. Kövessük a szűk, hangulatos ösvényt! Éljük meg e szakasz varázsát! (A figyelmünket ne kerülje el a meredek partfalra itt-ott kifutó ösvényszakaszok veszélye!)

4. résztáv: /Tisza ártér-2 / Bogaras - Tisza 239 fkm/
Röviddel (35 m) a csekkolást követően, az ösvény elágazásánál, letérünk kicsit a turistajelölésről. Jobbra fordulunk (K), a folyótól távolodóan, hogy rövid emelkedőt követően, (a földutat elérve) balra (É) kanyarodva haladjunk tovább. Kiérve az erdőből kinyílik a tér. Jobbról a honvédségi gyakorlótér dombja, balról sólyázó. Szemben, az ajzatbetonokból kirakott úton hagyjuk el a teret, majd röviddel később, kockaköves burkolat kerül alánk. Az „Y” elágazást elérve, a felső sólyázónál balra (ÉÉNY) haladjunk, a betonlapokkal burkolt úton. Közelítve a partfürdőhöz, jelentősebb figyelmet kell kapjon a nyomvonal! A track mentén térjünk ki balra (DNY) a folyó irányába, majd jobbra (NYÉNY), immár a nyaralók között haladva, földúton. A strand központi részét rövid szilárdburkolatos szakaszon érjük el. Itt egy sorompó keresztezi az utat. Ezt, ki így, ki úgy véve az akadályt, küzdje le! A nyomvonal kikerüli. A játszótér északi sarkában ártézi kút található! Továbbhaladva az üdülőterületen ismét nyaralók között haladunk. Az út „T” elágazásba torkollik, melynél balra (DNY) fordulva jutunk ismét a víz partjára. Csobbanás előtt térjünk ki jobbra (ÉNY), ismét ösvényes szakaszra, a kék halacska mentén. 100 métert követően itt érjük el aktuális kontrollpontunkat (513QR), egy kőrisfán.

5. résztáv: /Tisza 239 fkm - 451-es út hídfő DNY/
Az ösvény, és a jelzés vezeti tovább a túrázót, a közúti híd alá. (E szakaszon is található partfalra kifutó szakasz, mely figyelmet követel!) Az ösvény vízparttól történő eltávolodásakor kerüljön előtérbe a navigáció! Rövidesen (30 m) elágazáshoz érünk, melynél balra (ÉÉNY) kell haladnunk, a híd irányába. Átérve a híd pillérei alatt, rögtön jobbra (ÉK) fordulva kell menni az úton. A hídfőt elérve, jobbra (DK), rövid „susnyást” követően, lépcsőn tudunk feljutni a hídra, a szalagkorlát leküzdése után. (A csapás megtalálása feszes nyomvonalkövetést igényel!) Az úttestre alapos körültekintést követően lépjünk! Az út túlsó oldalán folytatjuk a túrát, a szervízúton. A túlsó oldali töltést elérve balra (DDK) kell fordulnunk, a főúttól távolodóan, egy rövid szakaszra (300 m). Itt a kiágazásnál jobbra (NY) haladva kisvártatva (60 m) elérjük a soron következő kontrollpontot (520QR), az út jobb (É) oldalán, egy fán.
(Ezt az ellenőrző pontot jól jegyezzük meg! Visszafelé is kell itt igazolnunk itt jártunkat, de akkor nem fog látómezőnkbe kerülni. Csak emlékezetünk, vagy a feszes navigálás tud segíteni.)

6. résztáv: /451-es út hídfő DNY - Greskovits-Sághy feszület/
Csekkolást követően rövidesen (300 m)hajtűkanyarban” kell kitérnünk balra, a lejtős földútra. (Az egyenesen futó track szakasz a visszafelé vezető utat jelöli!) A most következő szakaszon, szakaszokon jelentősebb mértékben kell a navigációra figyelmi, hogy ne vesszünk el a földutak zeg-zugaiban!
A tanyák között kifutó útról jobbra (400 m , DNY) kell kitérnünk Ez hosszabb távon vezeti a túrázót (2,5 km), melyről a Felső-csatorna mentén jobbra (ÉNY) fordulva haladunk tovább a „T” elágazásban, a csatornaparton futó úton. Odébb (900 m) a lovastanya melletti elhaladást követően átkelünk a csatornán. Innentől a következő ellenőrzőpontig (514QR) egykoron aszfaltozott, mára inkább murvásnak nevezhető úton haladunk. A táblánk, a feszülettől ÉÉK-re található, egy akácfa törzsén, az utak furcsa kereszteződésénél.

7. résztáv: /Greskovits-Sághy feszület - Vidre-éri nádas/
Tovább DNY-felé vezet a túra, eleinte javított talajúton. De innen a feszülettől 625 m-re, az út jobboldalán (ÉNY), kissé beljebb (23 m), a fás, bokros terület szélén, egy piciny tavacska partján, ártézi kútnál juthatunk friss ivóvízhez! Az úton továbbhaladva, a jobbról elhelyezkedő kertészet mentén rövid aszfaltos szakaszt, és kiágazást követően, ismét talajúton haladunk, egész az ellenőrzőpontig (2 km, 515QR), melyet egy kőrisfa törzsén találunk, az út jobb oldalán.

8. résztáv: /Vidre-éri nádas - Maszlaghalmi Iskola/
Kódolvasást követően, a javított talajúton továbbhaladva következő „T” elágazásban jobbra (ÉNY) fordulva, rövid, itt-ott nádassal szegélyezett rész következik, melyben keresztezzük a Vidre-éri csatornát is. Kiérve a nádasból, a nyárfaerdő sarkánál a NYDNY- i irány a megfelelő, az erdőt a jobb oldalunkon tartva. Odébb (680 m) keresztezzük a 4519-es utat, mely a négy számjegyűség ellenére figyelmes átkelést érdemel! A túlsó oldalon aszfaltcsík vezeti be a túrázót az egykori TSZ-major épületei, és az azt övező lakóépületek csoportjába. Az „Y” elágazásban balra (DNY) tartva kerülünk ismét a vadonba. Itt az elágazást követően (50 m) újra lehetőség nyílik (az út bal oldalán) ártézi vízhez jutni! (Ez a kút hajlamos arra, hogy néha pihenjen egy rövid időre.) A földutat és tracket követve 1,1 km-t követően érjük el a nyomvonal szempontjából változást hozó elágazást. Itt jobbra (ÉÉNY) folytassuk a túrát, egészen a 2 km-re található 46119-es számú útig. Ezen az aszfaltúton balra fordulva érjük el az ellenőrzőpontot (516QR), a maszlaghalmi iskola emlékhelyét,
mely túránk névadója is egyben. A tábla és az emlékhely, valamint feszület és harangláb egység az út bal oldalán található, a QR-kód nyárfatörzsön. (Ha nem a pályacsúcs a célod, itt érdemes körbejárni e szép, múltbéli értékeket!)

9. résztáv: /Maszlaghalmi Iskola - Plékrisztus (1926)/
Visszatérve a mába és a túraútvonalra, az aszfaltcsík mentén menjünk. Ez rövidesen hihetetlen minőségi javuláson esik át: itt, kint a világvégén. De mielőtt belemelegednénk, az első kereszteződésben térjünk ki jobbra (ÉÉNY), még mindig tükörsima úton haladva. A balról elhelyezkedő gazdasági épületeket, valamint jobbról található helyi „vendéglátóhelyet” elérve, ismét van lehetőség ártézi vízhez jutni (85 m)! Ehhez a zöld kocsmaépület mellett kiinduló földútra kell menni, jobbra (KÉK), majd 70 m megtételét követően balra (ÉÉNY) belépnünk a „susnyásba(15 m).
Az épületcsoportot elhagyva ismét talajúton vezet a túra, itt-ott némi homokos küzdelemmel, szikes területek között. Odébb (1 km) a nyomvonalak „T” elágazásában némi oda-vissza kitérőt (235 m) teszünk az 1926-ban állított pléhkrisztus felkeresésére, melynek kerítése biztosít helyet aktuális ellenőrzőpontunknak (517QR).

10. résztáv: /Plékrisztus (1926) - Felső-csatorna / kisakácos/
Visszafelé indulva, a kereszteződésben is irányt tartva haladjunk! E szakasz ismét kevés navigációt igényel. Egyenes futása ellenére rendkívül változatos területeken halad. Adjuk át magunkat a hangulatos földútnak, mely hol tanyák, hol szántók, hol szikes, vagy nádas területeken fut, közben ismét keresztezve a Vidre-éri csatornát. 4,9 km követően kell ismét a navigációval is törődnünk. Ekkor a „T” elágazásban balra (É) fordulva, majd kisvártatva (145 m) jobbra (DK) érünk a kontrollpontra (518QR). A kód a fiatal, kicsiny akácerdő egyik külső fáján található.

11. résztáv: /Felső-csatorna / kisakácos - Csongrádi tanyák DK/
A következő résztáv a túra leginkább feszes navigációt igénylő szakasza. Tartsuk folyamatosan kontroll alatt hollétünket, különben biztos elveszünk az alföldi tájban! A track cikk-cakkos és változatos. Néhány kanyarulatot követően kiérünk a 4519-es út mentén futó kerékpárútra. Itt jobbra (DNY) forduljunk egy rövid (200 m) szakaszra, majd keljünk át az útesten! A túlsó oldalon kevésbé kijárt szakasz vár ránk: szikes, rendkívül hangulatos területtel. Követve a kijelzőnk „parancsát”, és elérve az aszfaltcsíkot, jobbra (D) fordulva haladjunk rajta 260 m hosszan. A balos (DK) kitérést követően, 430 m megtétele után érjük el az ellenőrzőpontot (519QR), immár földúton. A tábla balról, egy tanyatelek szélén, egy akáctörzsön található.

12. résztáv: /Csongrádi tanyák DK - 451-es út hídfő DNY/
Továbbra is a nyomvonal követése legyen legfőbb társunk a helyes irány megválasztásában, de már nem „fűrészfogszerűen” haladunk. A résztáv harmadik harmadában, a vadászház megkerülését követően, kiérve a 451-es főút melletti szakaszra, egy idefelé bejárt nyomvonalrész következik. A tanyák mentén fel kell mennünk a felső útra, mely egykoron aszfaltos volt, de mára ez már csak nyomokban fedezhető fel. Ekkor már látható a kijelzőnkön a bejárt hurok kimeneti ága, de nekünk most fent maradva a felső úton, egyenesen kell tovább haladnunk. A kiágazástól 310 m-re érjük el a 520QR ellenőrzőpontot, bal oldalon, mely ebből az irányból érkezve nem fog látómezőnkbe kerülni. Legyünk figyelmesek! Ha elértük a töltést, és még nem vettük észre, akkor némileg túlszaladtunk rajta.

13. résztáv: /451-es út hídfő DNY - Körtefa / Sziget/
Kódolvasást követően, az idefelé bejárt úton keljünk át a hídon, de most maradjunk fenn az úton, egész a túloldali töltésig. Itt jobbra (DK) fordulva tartósan háttérbe szorulhat a navigáció, figyelmünket az ártéri tájra, vagy a szintidőre összpontosíthatjuk (ki-ki motivációja szerint)A gátat kövessük egész a 68,5 fkm szelvényig, eleinte aszfalton, később földúton. A töltéskoronáról letérnünk a már ismert, idefelé bejárt rámpán kell, a mentett oldal felé. Aktuális ellenőrzőpont a már egyszer beolvasott (512QR), az aszfaltos lejtő alján jobbról található. De most is igazolnunk kell ittjártunkat!

14. résztáv: /Körtefa / Sziget - Cél (rendezvény)/
Jöhet a célegyenes! A túra elején bejárt utat és a nyomvonalat követve térjünk vissza a Rajt-Cél területre! De ne feledkezzünk meg a főutak kereszteződésein történő figyelmes átkelésről, valamint a célban történő kódbeolvasásról sem (502QR)!

Feldolgozták: Virág Olga Hernyik AndrásValkai ÁrpádBaráth László

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF

Rajt-Cél (rendezvény) - Körtefa / Sziget
Táv: 4,5 / 4,5 km
Ellenőrzőpont: 512QR / N46 39.471 E20 12.259
(Az aszfaltút NY-i oldalán, a tanyatelek D-i oldalán, a szigeti rámpa előtt, egy körtefán)

2. résztáv: Körtefa / Sziget - Tisza ártér-3 / Sziget
Táv: 0,85 / 5,3 km
Ellenőrzőpont: 508QR / N46 39.815 E20 12.584
(A Tisza árterében, a szigeti hobbikertek lejárója előtt, egy kőrisfa törzsén)

3. résztáv: Tisza ártér-3 / Sziget - Tisza ártér-2 / Bogaras
Táv: 1,4 / 6,7 km
Ellenőrzőpont: 507QR / N46 40.159 E20 13.351
(A Tisza árterében, a katonai gyakorlótér közelében, a parton, egy kőrisfa törzsén)

4. résztáv: Tisza ártér-2 / Bogaras - Tisza 239 fkm
Táv: 2,1 / 8,8 km
Ellenőrzőpont: 513QRN46 40.794 E20 12.340
(A Tisza ÉK-i partján, a 239 fkm tábla felett)

5. résztáv: Tisza 239 fkm – 451-es út hídfő DNY
Táv: 2,1 / 10,8 km
Ellenőrzőpont: 520QR / N46 40.852 E20 11.708
(A Tisza DNY-i oldalán, a 451-es úttól D-re, a töltéstől DNY-ra, az út É-i oldalán, egy fán)

6. résztáv: 451-es út hídfő DNY - Greskovits-Sághy feszület
Táv: 5 / 15,9 km
Ellenőrzőpont: 514QR / N46 40.560 E20 09.293
(Az utak kereszteződésében közrevett területen, a feszület ÉK-i oldalán, egy akácfa törzsén)

7. résztáv: Greskovits-Sághy feszület - Vidre-éri nádas
Táv: 3,3 / 19,1 km
Ellenőrzőpont: 515QR / N46 39.126 E20 07.811
(A Vidre-ér elérése előtt, az út ÉNY-i oldalán egy kőrisfán)

8. résztáv: Vidre-éri nádas - Maszlaghalmi Iskola
Táv: 5,8 / 24,9 km
Ellenőrzőpont: 516QR / N46 39.477 E20 04.716
(46119-es út D-i oldalán, a Maszlaghalmi Iskola emlékhelye előtt, egy nyárfán)

9. résztáv: Maszlaghalmi Iskola - Plékrisztus (1926)
Táv: 2,6 / 27,5 km
Ellenőrzőpont: 517QR / N46 40.031 E20 03.701
(A földút DDK-i oldalán, a plékrisztus kovácsoltvas kerítésén)

10. résztáv: Plékrisztus (1926) - Felső-csatorna / kisakácos
Táv: 5,3 / 32,8 km
Ellenőrzőpont: 518QR / N46 41.256 E20 07.275
(A 451-es úttól, Felső-csatornától DNY-ra, 4519-es úttól ÉNY-ra, a földút ÉK-i oldalán, az akácfa csoport DNY-i szélén)

11. résztáv: Felső-csatorna / kisakácos - Csongrádi tanyák DK
Táv: 4,6 / 37,4 km
Ellenőrzőpont: 519QR / N46 41.071 E20 09.521
(Csongrádtól DK-re, a 451-es úttól DNY-ra, a földút ÉK-i oldalán egy akácfán, a tanyatelek szélén)

12. résztáv: Csongrádi tanyák DK - 451-es út hídfő DNY
Táv:  3,1 / 40,5 km
Ellenőrzőpont: 520QR / N46 40.852 E20 11.708

13. résztáv: 451-es út hídfő DNY - Körtefa / Sziget
Táv: 6,2 / 46,7 km
Ellenőrzőpont: 512QR / N46 39.471 E20 12.259

14. résztáv: Körtefa / Sziget - Cél (rendezvény)
Táv: 4,5 / 51,2 km
Ellenőrzőpont: 502QR /N46 39.162 E20 15.197
(Mobil pont rendezvény rajtjához / A Dózsa-ház keleti oldalán, az épület és a Kurca közötti partszakaszon)

Lenne egy kérésünk feléd! Tiszteld meg munkánkat és befektetett erőforrásainkat azzal, hogy a Szent-S-kör rendszerében látható módon teljesíted túráinkat, használod nyomvonalainkat, túraleírásainkat! Köszönjük.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!